Madammen

Denne blog beskriver i billeder og ord livet på rammen set fra en Ldy-saddel – oprindeligt under bestræbelserne for at gå fra hyggecyklist til langdistancemoster, og nu bare af ren fortælleglæde om ferie, ture og andet cykelsjov.

Madammen, der er godt oppe i årene (over 50), velpolstret og vindforskrækket, satte sig i 2013 for at køre 1200 km på cykel på under 90 timer. Det man kalder en SuperBrevet. Den mest kendte SuperBrevet er nok den legendariske Paris-Brest-Paris, der senest blev kørt i 2011. De forskellige SuperBreveter køres hvert fjerde år. I 2013 gjaldt det SuperBrevetScandinavia og Madammen skulle træde sin cykel fra Frederikshavn til Kristiansand.

Bloggen blev stedet, hvor du kunne følge rammemadammens kamp for at komme i form både fysisk og mentalt, og du fik indblik i op- og nedture, vind og vejr og ikke mindst kilometervis af asfalt og vejstriber. Kort sagt, hvordan en amatør-godtvejrs-hygge-cyklist forvandles til en hardcore langdistancemoster.

Projektet lykkedes efter mange strabadser, og madammen gennemførte løbet… og kunne slet ikke slippe bloggen, som derfor fik lov at bestå!

Nogle gange skriver madammen ganske hyppigt og andre gange holder hun fri i månedsvis. Nogle gange handler det om grej, sygdom, sårpleje eller bare et foto fra en anemonefyldt skov og andre gange tager jeg jer med på mine cykelrejser fx til MTB i Nepal i 2014, derefter Gran Canaria og Mallorca. I 2015 kom der fokus på forberedelserne til Paris-Brest-Paris 2015 (endnu 1200 km på 90 timer), det store styrt og den brækkede skulder samt MTB i Brasilien i efteråret 2015.

Lidt fakta:
Det startede i 2009, hvor jeg fik min første cykel, en helt almindelig citybike. Det år havde jeg for første gang fulgt min cykelfornøjede kæreste på hans årlige cykeluge på Mallorca. Jeg havde medbragt vandrestøvler og badedragt, for cykle skulle jeg i al fald ikke! Jeg var løber og vandrer, ikke cyklist.

Alligevel lod jeg mig lokke med på en tur op til Valldemossa Kloster. Et bjerg jeg nu, fem år senere, betegner som en let begynderbakke, men som dengang var ved at tage livet af mig. Og det kunne jeg li’. Sved, slid, slæb og uforfalsket triumf, da jeg nåede op. Jeg forelskede mig komplet i disciplinen bjergcykling, og hang med resten af ugen.

Siden greb det om sig. Jeg fik efter et par år en rigtig letvægter af en racercykel, begyndte at køre med klikpedaler og lærte at lappe cykel.

  • I 2009 kørte jeg min første Tøserunde på 112 km – det tog mig syv timer
  • I 2010 cyklede jeg for første gang til arbejde (15 km hver vej) flere gange om ugen. Jeg holdt cykelferie i Toscana og Frankrig og kørte op ad Mont Ventoux
  • I 2011 kørte jeg for første gang op på Puig Major, Mallorcas højeste bjerg og nåede en landevejsfart over 25 km i timen. Jeg anskaffede en racercykel og kastede mig også over MTB. Holdt cykelferie på Korsika, der har mange skønne bjerge.
  • I 2012 kørte jeg min første 200 km-tur og hele 5000 km ialt. Cykelferien gik til Paris, og vi kørte 1200 km over 7 etaper. Jeg overvandt den frygtede Sa Calobra på Mallorca og udvidede cykelparken med en MTB-cykel, som jeg bruger flittigt.
  • I 2013 blev det så en fuld serie af breveter (200, 300, 400, 600 km) samt SuperBrevetScandinavia. Slut med at være hyggecyklist. Jeg er transformeret til langdistancemoster.
  • I 2014 kørte jeg MTB i Nepal. En fantastisk oplevelse. Jeg gennemførte også alle breveter (200, 300, 400, 600 km) samt tilbragte et par uger på Mallorcas landeveje.
  • I 2015 skulle jeg have kørt Paris-Brest-Paris (1200 km) og gennemførte alle breveter. Jeg var også både på Gran Canaria og Mallorca for at pudse formen, men en brækket skulder satte i juli en stopper for alt cykleri. I november 2015 kørte jeg MTB i Brasilien på halv kraft.
  • I sommeren 2016 stod Gran Canaria, Harzen og det skotske højland for skud. Coast-to-coast.
  • 2017 byder på en re-operation af skulderen, der aldrig blev helt god efter styrtet i 2015. Når den er helet, skal der prøves kræfter med Århus MTB-challenge 100 km og så skal der styrketrænes til Toscana og Costa Rica i efteråret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *