5000 gram

5000gram

Det er tydeligt, at dage uden træning eller med en større påskefrokost giver bakketoppe på kurven. Kurven er taget fra min Shape Up app.

I dag har jeg rundet et vægttab på fem kilo. 5000 gram på en måned, hvor det endda har været påske. Det er jeg vældig godt tilfreds med. Jeg er altså ikke længere helt så vinterfed, som for en måned siden, og det går faktisk rigtig godt med at få smidt de overflødige kilo. Hvis alt fortsætter i samme tempo, kan jeg nemt se frem til at nå mit mål om at være trimmet otte kilo ned inden udgangen af april.

Kuren er skrap
Jeg har valgt den hårde og hurtigste vej til at aflægge kageformen. Jeg tæller ganske enkelt kalorier (læs mere i indlægget Shape up), og jeg indtager i gennemsnit 1200 kalorier om dagen. Det er det halve af mit normale kaloriebehov, så jeg skal virkelig prioritere, hvad jeg vil indtage. Min prioritering er sjovt nok til fordel for noget der fylder og mætter, frem for smager bedst. Heldigvis giver en god times cykeltur mig lige ekstra 700 kalorier at bruge af, hvilket gør mig topmotiveret til at få min daglige motion, så jeg ikke skal sulte.

Sjove kalorier
Dog forsøger jeg altid at bruge lidt kalorier på noget ‘sjovt’. Det kan være at tilføre maden noget, jeg virkelig godt kan lide, så det stadig er en fornøjelse at spise. Jeg tror nemlig, at det er her, de fleste på kur går galt i byen. Maden bliver så trist og kedelig, at det bare bliver for svært at holde kuren. Jeg marinerer fx jordbær i en smule fløde og balsamico og hælder dem på den grønne salat i stedet for tomater. Jeg steger fisken i lidt smør med frisk timian og rister broccolien med hvidløg i stedet for at koge dem begge. Jeg bager mine egne kernekiks og tillader et lille stykke pålægschokolade eller ost. Ja, jeg beregner endda plads til lidt smør på en hasselbagt kartoffel og et glas vin om lørdagen.

Prioritering og brikker
Alt er tilladt, når man tæller kalorier. Alt må spises, for man prioriterer jo selv, hvad man vil bruge sine kalorier på. Valget er ikke så svært, hvis man er hundesulten og ved, man kan få fire kartofler for samme ‘pris’ som to skiver ost. Og det er perfekt at vide, at efter en cykeltur bliver der frigjort sjove kalorier til en flødebolle. Her kan jeg anbefale NUPOs brikoversigt. Enkel og nem at arbejde med, så man ikke skal rende rundt med en vægt og veje sin mad hele tiden.

Hver brik repræsenterer 60 kalorier. Blå brikker er protein, grønne er fiber og røde er fedt. Farverne er bare for at jeg kender min kostsammensætning, og jeg har altså 20 brikker at bruge af om dagen. Et stykke frugt er 1 brik, et æg er 1 brik, et stykke rugbrød 2 brikker osv. Superenkelt at lære og følge. Brikbogen fås også som app til smartphone.