Gururegler

Guru er en betegnelse for en person, der har nået en høj grad af åndelig indsigt, og som derfor er i stand til at undervise eller fungere som spirituel vejleder. I vesten bruges ordet guru også som en humoristisk betegnelse for en person, som er ekspert inden for et område. Wikipedia.

Der er mange eksperter, man kan bekende sig til, når man har brug for råd og anvisninger, som kan hjælpe med at nå de store mål i livet. Mit umiddelbare mål er jo at gennemføre et langdistancecykelløb, og jeg har udvalgt mig et par guruer, hvis grundregler får lov at præge min træning.

Morten Bennekou-reglen: Træn timer, ikke kilometer!
Morten er talentchef og træner for U23 cykellandsholdet. Han ved en hel del om cykling, og for et par uger siden var jeg til et af hans foredrag om træning op mod langvarige cykelpræstationer. Det klare budskab fra ham er, at i stedet for at styre træningen ud fra antal kilometer og høj gennemsnitshastighed, så får man meget mere ud af at styre på antal timer i sadlen og indlagte 2-minutters spurter og puls-intervaller af 5-6 minutters varighed. Hans anbefaling op til løb som SBS er gradvis øgning af det ugenlige timeantal på rammen til omkring 10 timer i den sidste måned inden begivenheden. De professionelle træner det dobbelte!

Det er en helt ny måde at grundtræne på for mig, men det giver mening, og er meget lettere at indpasse i min hverdag med job og familie. Min træningsplan ser derfor ud som følger: 4 timer om ugen i marts, 5 i april, 7 i maj, 8 i juni og 9-10 i juli. Ifølge Bennekou-reglen kan det lige så vel være alle timerne i rap som delt ud over flere sessioner. Spinningtimer tæller lige såvel som landevejstimer. Det passer mig godt. Dertil lægger jeg naturligvis mine laaange optaktsløb.

Søren Pind-reglen: Skulk ikke, fordi noget mere spændende dukker op!
Træning skal planlægges i kalenderen, og træning skal passes. Politikeren Søren Pind udtalte i en udgave af Mads og Monopolet, det som senere er blevet refereret til utallige gange som Søren Pind reglen. Den går ud på, at har du først lagt en aftale i kalenderen, fx moster Odas påskefrokost, og der så senere dukker noget op, som lyder mere spændende, fx en påskeweekend med vennerne, ja så står du ved den aftale, som kom først. Ingen slinger i valsen.

Jeg har trukket reglen med over i mit træningsunivers. Har jeg planlagt en træning eller et optaktsløb, så bliver jeg nødt til at gennemføre, selv om der eventuelt indløber invitation til noget mere festligt, sjovt eller spændende. Den aftale har jeg med min familie og venner og ikke mindst mig selv. Der er helt sikker nogle, der vil opfatte mig som kedelig og fanatisk, men passer jeg ikke min træning, har jeg ingen chance for at gennemføre. Ingen slinger i valsen.

Chris MacDonald-reglen: Spis din broccoli og sov godt!
steen
Broccoli er sundt. Ligeså er fisk, rødbede, nødder og spinat. Chris, der er livsstilscoach og fitnesstræner har fat i den lange ende, når han sætter fokus på mad og søvn, og selv om jeg ikke er vild med hverken broccoli eller tidlige sengetider, er jeg fast besluttet på, at de begge skal indgå som bestandele i min træning. Mindst 8 timers søvn i døgnet.

Den gode Chris MacDonald er dog også udmærket klar over, at det er svært at sælge budskabet om den broccoli, og han plejer derfor at anbefale, at man snupper sin broccoli om morgenen… så er det overstået, og man skal ikke tænke mere over det dén dag. Den hopper jeg nok ikke på!

(Billedet er lånt fra GOOGLE. Giffengaffenguffen.dk)