Hot piece of Cake

Mandag
Fjerde dag på cykel var piece of cake i forhold til de foregående tre… men en meget, meget hot cake. Efter tre dage med stigninger, bjerge og kølighed i højderne var det en helt anderledes cykeldag, hvor etapens 70 km var relativ flade og heden til gengæld stegende. At fortælle, at der var 37 grader i skyggen giver egentlig ikke så meget mening, når nu vi befandt os i solen hele dagen, men lad det være et pejlemærke for, hvor varm en tur det var.

Knap var vi nået ud af byen til morgen, før vi blev stoppet af en demonstration mod de stigende benzinpriser i Nepal. Al trafik blev stoppet af demonstranterne i een time. Vores guide fik assistance af en politibetjent og sammen forhandlede de frit lejde til os, for vores køretøjer var jo ikke benzindrevne, så vi slap forbi ret hurtigt.

De første 40 km gik ad asfaltvej, hvor vi kørte på rad og række, og kommandoerne fløj frem og tilbage, som de nu gør i et felt. Ud over “hul”, “bagfra” og andre gængse advarsler, kommer der naturligt nok også andre kommandoer, som man ikke ellers hører… fx er det sjældent, at jeg på mine ture hører “se op – ged” eller “Abe til højre”, og det siger noget om, hvor anderledes, det er at køre i dette land.

Vi er nu i den del af Nepal, hvor landets laveste kaste bor. De er tydeligvis meget mere fattige, end hvad vi ellers har set. Her er ikke længere murstenshuse. Nu er det strå beklædt med ler og bladhang på taget. Vandet bliver hentet via gamle rustne vandpumper i gården og maden laves på bål. Senge af bambus står under små halvtag ud mod vejen, og høns, ænder, geder og hunde er nu også suppleret med bøfler, som står under et halvtag ved siden af. Langs vejen svinger vi uden om kvinder med læs på ryggen, traktorer med overdimensioneret last og igen i dag vinker og hilser alle på os, og ungerne spæner efter os og råber Hello eller Good Bye og stadig også Happy Holi… for farvernes fest fortsætter nemlig også i dag.

Her er tørt, støvet, brunt og afsvedent i hele landet. Rismarkerne er tomme og det samme er floderne. Vi passerer mange floder, der normalt er op til 150 meter brede, som nu er skrumpet ind til sølle små vandløb, der bugter sig i en bar flodseng af sten og grus. Ude i flodsengen sidder kvinderne og vasker tøj og mændene vasker biler.

Ved middagstid svinger vi ind på en vej langs floden, og de næste 20 km kører vi på et bredt spor af sand og sten. Solen står lige ned i knolden på os, og det er virkelig varmt og hårdt og ujævnt at køre her. Samtidig er det virkelig også en oplevelse, at se hvordan livet udfolder sig langs floden. Hyrder vander deres bøfler, mand og kone fisker efter aftensmaden, ungerne bader og leger… og vi stopper og tager billeder!

Til sidst kører vi ind i Chitwan nationalpark, og følger et lille sandspor gennem skov og buskads, derefter gennem en masse småbyer. I en af dem stopper vi ved en bro, hvor en masse børn bader. De flokkes hurtigt om os, vil op at sidde på cyklerne, vil have taget fotos… og tigger slik. Vi må bede dem stille op på række, for at undgå slåskamp og ballade, da een på holdet åbner sin taske for at uddele sine medbragte mini-chokoladebarer.

Hele dagen har jeg flere gange måtte tale godt for mig, for at undgå at blive til endnu en happy holi-farvelade. Jeg har haft så svært ved at få vasket farverne væk fra i går, og mit tøj er plettet og grimt, og jeg kan ikke få det rent. De har respekteret det… men blot 200 meter før vi når hotellet ramler vi ind et par holi-fester, og jeg slipper ikke. En kvinde kommer leende hen og insisterer på at farve mig, så jeg rækker armen frem og siger ok, bare ikke i hovedet. Og så kommer alle veninderne rendende og jeg er igen regnbuefarvet, da vi triller ind ad porten.

Endelig ankommer vi til vores hotel, hvor en kold øl gør underværker, og et efterfølgende VARMT bad topper succesoplevelsen. Dertil kommer et lækkert måltid mad og en morsom danseopvisning i det lokale kulturcenter før jeg træt går til køjs under moskitonettet og sover sødeligt den hele nat. AH.

Hvordan har jeg det så efter fire dage på MTB i Nepal… fantastisk! Er jeg øm… nixen bixen!!