Kongeetapen

Den hårde, den stride og den giftige
image

Fra Puig Major kan man køre direkte fra øens højeste punkt ned til havniveau i Sa Calobra. Derfra er der kun en og samme vej op igen. Deraf navnet ‘Hullet’.

Så oprandt dagen, hvor mænd skilles fra mus og musklerne skal stå sin endelige prøve. Kongeetapen! Turen over dem alle. Turen til toppen af Mallorcas højeste bjerg Puig Major. Det er den længste tur, det er den højeste, og hvis man er rigtig sej også den med flest højdemeter.

Man kan køre kongeetapen til Puig Major på tre måder. Den hårde, den stride eller den giftige. Alle ture indebærer landevejsstræk på mere end 80 kilometer plus bjergturene.

Den stride
Den stride går først over Soller med de 21 hårnålesving op til 500 meters højde ved Soller-passet, 31 sving ned igen og derefter 14 km op ad ‘forsiden’ af Puig Major til toppen i 835 meters højde. Herfra køres gennem en tunnel, forbi et par indsøer og nogle kilometer nedad til rastepladsen ved Appelsinmanden ( en turistbod med Mallorcas dyreste kaffe og appelsiner). Når man er nået hertil, har man tilbagelagt cirka 60 km.

Den hårde
Den hårde kører ikke Soller-stigningen men via byen Inca og op på ‘bagsiden’ af bjerget til rastepladsen ved Appelsinmanden. Den har langt færre højdemeter og er knap så stejl. Også her har man kørt 60 km.

Den giftige
Den giftige er som den stride, men så lægger man lige en tur i ‘hullet’ oveni. Hullet er et kælenavn for Sa CALOBRA. En lille havn, der ligger for foden af Puig Major. Der er kun een vej til Sa Calobra, og den starter ved Appelsinmanden. Den går 10 km durk ned til havet, og har en hældning på over 7% og nede ved havnen vender man cyklen og klatrer op igen. Det er ikke for pattebørn. Så har man kørt 80 km.

For alle gælder det, at der herfra er cirka 60 km hjem, de syv af dem er en fed, fantastisk nedkørsel, hvor der kommer god fart på.

Lige ud af landevejen

Min dag er fyldt med landeveje, så her er en lille samling asfaltfoto fra dagens kongeetape.

Sidste år kørte jeg den hårde og lagde Sa Calobra oveni. I år havde jeg derfor ikke ønske/behov om at ‘gå i hullet’ men i stedet ville jeg prøve kræfter med den stride version, med de seje stigninger. Pyha for en tur.

Først var det bare lige ud af landevejen med 30 km strækmarch med fuld koncentration om at holde min plads i feltet. Klistre til det hjul foran mig og trække de 30-32 km/t. Dernæst første stigning.

Soller kørte jeg jo også forleden, og den gik som smurt i dag, fordi dens stigning ikke er for stejl. Der er jeg tilpas, og kan faktisk følge med feltet. Da jeg samtidig er glad for fart og god til nedkørsler, indhenter jeg meget/mange inden vi når bunden.

Det er straks en anden sag med Puig Major. Den er stejlere, og så bliver mine ben som gummi. Jeg må helt ned i slæbegear og acceptere at gruppen forsvinder fra mig bag første sving. Så sad jeg der, alene på bjerget med ti kilometer stigning foran mig. Den næste times tid kæmpede jeg mig forbi den ene kilometersten efter den anden, og jeg benyttede mig af den enestående chance for at stå af og tage nogle billeder. Noget, der ellers er uhørt, når man er i en gruppe. Og pludselig var jeg oppe.

Ved rastepladsen tankede jeg vand, og sprang med det første hold, der kørte hjemad. Så var det sådan set bare lige ud af landevejen igen og sørge for at hænge på karavanen, der trillede med en marchhastighed på cirka 30 km/t. Der er laaaangt hjem sådan en dag, hvor der er syre i lårene og bly i læggene.

Alligevel er jeg forbavset over, så godt pusselankerne har det her til aften. De er klar til endnu en udfordring i morgen hvor jeg ved, der kommer mange af de stejle.

Og så er det lidt jubilæumsagtigt, at jeg nu har kørt over 100 km om dagen, de sidste tre dage.

Dagens fakta
image

Distance: 132,2 km
Højdemeter: 1762 (meter lodret op)
Max fart: 51,4 km/t
Gns. Fart: 20,9 km/t
Kalorier forbrændt: 5320 kcal
Stigningsprocent 10-12

1 dunk vand
1 dunk energidrik
1 energibar
3 sukkergel
1 cola

One Comment

  1. michael siger:

    Jeg kender kun Puig Major fra min hometrainer, men der er den forfærdelig stejl med flere steder hvor stigningsprocenten er 10-12 – så er der behov for en fornuftig gearing;-)

Comments are closed.